De afgelopen maanden gonst het in de media over burn-outs in het onderwijs, lerarentekorten en een tanende onderwijskwaliteit. Gelukkig blijft onze school hiervan grotendeels gespaard. Niettemin maken we pro-actief werk van een school waar leerkrachten zich goed voelen en waar kinderen het beste onderwijs krijgen. We garanderen voor kinderen krachtige leer- en ontwikkelkansen. Daarbij hanteren we een oplossingsgerichte (en opbrengstgerichte) aanpak en baseren we ons op wetenschappelijk onderbouwde didactische principes.
We geloven dat een intense samenwerking met ouders de leer- en ontwikkelkansen van kinderen maximaliseert. We zetten ook structurele samenwerkingsverbanden op met hogescholen, universiteiten en andere onderwijsexperten. Onze school investeert hard in samenwerking en professionalisering van leerkrachten. We geloven immers dat gemotiveerde en competente leraren ervoor zorgen dat kinderen floreren, d.i. dat ze zich tegelijk goed voelen en de best mogelijke resultaten behalen.
We leren kinderen wat het betekent om een actieve burger te zijn. Onze leerkrachten fungeren daarbij als rolmodel. We leren hen een eigen mening te vormen. Kinderen overleggen met elkaar en participeren, met vallen en opstaan, in de school als mini-maatschappij. Zo geven we hen inzicht in belangrijke bouwstenen van een democratie en krijgt actief burgerschap concreet vorm. Om dit aspect van onze schoolvisie in de verf te zetten, reiken we jaarlijks de Anne Frank-prijs uit.
De afgelopen jaren hebben we een performant zorgsysteem ontwikkeld waarbij de onderwijsnoden van elk kind centraal staan. ‘Gedifferentieerd onderwijs’ is voor ons geen slogan maar een dagelijkse realiteit in onze klassen. Het leerproces van kinderen ervaren we als een collectieve verantwoordelijkheid. Daarom zitten we wekelijks samen in deelteams om onze lessen op te maken en te evalueren, om de ontwikkel- en leerkansen van alle kinderen in kaart te brengen (en daar acties aan te koppelen), om onze onderwijskwaliteit te borgen en onze aanpak waar nodig bij te sturen. Zo leggen we de lat hoog voor élk kind!
(7.8.2022)