Via regelmatige toetsing brengen we onze onderwijskwaliteit in kaart. We stellen jaar na jaar vast of onze kinderen vooruitgang boeken m.b.t. de leerresultaten die we beogen. De resultaten van van al deze kwaliteitstoetsen stellen ons in staat om onze onderwijskwaliteit te borgen en bij te sturen.
Twee keer per jaar organiseren we een Tafelkampioenschap. Op deze manier kunnen we nagaan hoe goed (en hoe snel) onze leerlingen van de lagere school de maaltafels uit het hoofd kennen. Bijna alle kinderen maken telkens een sprong vooruit en kunnen binnen twee minuten steeds meer maaltafels oplossen.
Op dezelfde manier testen we ook de evolutie van de kinderen op het vlak van hoofdrekenen. Via onze Hoofdrekentest moeten kinderen van de lagere school binnen de 5 minuten zoveel mogelijk hoofdrekenoefeningen oplossen. Een grondige analyse helpt ons om onze klaspraktijk bij te sturen waar nodig.
Om de evolutie van de spellingsresultaten van onze leerlingen in kaart te brengen, organiseren we jaarlijks een Lentedictee en een Herfstdictee. Met de resultaten gaan onze leerkrachten nadien aan de slag om onze spellingstesten nog beter te maken.
De leerlingen van het zesde leerjaar nemen elk schooljaar deel aan de centrale toetsen van OVSG. Vorig schooljaar hebben we voor deze toetsen mooie resultaten behaald. Om de leerlingen van het zesde leerjaar niet te veel te belasten zijn de OVSG-toetsen tegelijk ook de eindtoetsen van het zesde leerjaar.
Tenslotte maakt de specifieke aanpak van onze 8-wekelijkse rapporten het mogelijk om jaar na jaar na te gaan of onze kinderen, m.b.t. het behalen van bepaalde leerdoelen, vooruitgang boeken.
Momenteel zijn we ook op zoek naar geschikte toetsen om niveau van ‘begrijpend lezen’ en ‘problemen oplossen’ (vraagstukken) in kaart te brengen.