Omdat niet alle kleuters hetzelfde niveau van voorbereidend lezen bereikten bij hun start in het eerste leerjaar, ontwikkelde onze school een eigen leesmethode om leesresultaten en leesplezier positief te beïnvloeden. Voor de ontwikkeling ervan werkte de school samen met prof. Hilde Van Keer (UGent). Het principe van onze basisbeelden is tamelijk eenvoudig. We hebben een 25-tal beelden uitgezocht waarvan de beginletters alle klankzuivere letters van het alfabet bevatten. De ‘k’ van koe, de ‘i’ van indiaan, de ‘n’ van noot, … Onder de afbeelding van de koe staat een ‘k’ en door allerlei opdrachten lukt het de kleuters om na verloop van tijd de ‘k’ te lezen. Voor de kinderen die moeilijk tot automatisatie komen, werd een afbeelding ontwikkeld waarin de letter herkenbaar is. De tekeningen van een koe, een indiaan en een noot worden dan ‘kin’, telkens de beginklank van de woorden.
We hebben onze ideeën een aantal jaar geleden voorgelegd aan prof. Hilde Van Keer (UGent) en zij was heel enthousiast over de aanpak. Wanneer alle kinderen tegelijk dezelfde letter moeten leren, ontstaat er frustratie in het eerste leerjaar. Sommige kinderen kennen de letter al die wordt aangebracht en vinden de les saai. Andere kinderen hebben moeite om de leerkracht bij te houden. Daarom is het belangrijk dat de kinderen ook bij lezen op hun niveau worden uitgedaagd. De basisbeelden zijn in 2018 in een nieuw jasje gestopt door meester Arne en de leerkrachten hebben heel wat activiteiten ontwikkeld om ermee aan de slag te gaan.
Om met de basisbeelden te oefenen ontwikkelde onze school het ‘Basisbeeldenboekje’, een spelbord en een memoryspel van de basisbeelden en een mapje met kleurplaten. De basisbeelden worden in leergroep 2 geïntroduceerd door middel van ‘Het verhaal van de gekke raket’.