GOVA-onderwijs wordt sinds 2012 ontwikkeld in onze school. GOVA staat voor Gedifferentieerd Onderwijs met Vak Ankers. Dit zijn meteen twee belangrijke principes van onze werking. Enerzijds willen we kinderen maximaal uitdagen op hun niveau en rekening houden met hun interesses en leerprofiel. Anderzijds zorgen we ervoor dat leerkrachten de kans krijgen om meer expertise op te bouwen en deze ten dienste te stellen van de kinderen en van hun collega’s. Onderzoek wijst immers uit dat wanneer leerkrachten samenwerken, kinderen betere leerresultaten behalen.
Onze aanpak zorgde de afgelopen jaren voor heel wat belangstelling. In de beginjaren hebben we wel eens tegen onze grenzen aangelopen, maar het schitterend verslag van de onderwijsinspectie gaf ons in 2015 een flinke boost. We zijn ervan overtuigd dat GOVA-onderwijs een antwoord kan bieden op de steeds diverser wordende klasgroepen. Wanneer je kinderen uitdaagt op hun niveau en rekening houdt met hun specifieke onderwijsbehoeften, ontstaat er minder frustratie. Kinderen opdrachten geven die te moeilijk of te gemakkelijk zijn is niet wijs. De praktijk waarbij alle kinderen van de klas steeds dezelfde oefeningen krijgen, behoort tot het verleden.
In 2017 hebben we onze 5 basisprincipes vastgelegd. Ons GOVA-huis staat er. We denken kritisch na over klasorganisatie en materialen waarmee we onze basisprincipes nog beter kunnen realiseren. Dit zijn onze 5 basisprincipes:
- Leerkrachten gaan maximaal uit van levensechte contexten.
- In onze school leren en leven kinderen samen maar leren ze ook zelfstandig werken.
- We zorgen ervoor dat de kinderen op hun leerniveau worden uitgedaagd. Daarbij houden ze rekening met hun talenten en hun leerprofiel.
- We vinden het belangrijk om sterke instructiemomenten in te bouwen en geven kwalitatieve feedback.
- We bieden kinderen ruimte om op te groeien tot creatieve en kritische jongeren.